Sól czy na pewno nie dla sportowców?

Sól to tak naprawdę 60% chlorku i 40% sodu. Kto z nas nie słyszał o tym produkcie spożywczym , jest chyba w kuchni każdego domu, choć ostatnimi czasy jest postrzegana bardzo negatywnie.

Dietetycy określają ją jako cichego zabójcę , ale czy na pewno sól jest tak zła jak o niej mówią i czy sportowcy powinni się jej wystrzegać ? Czy sól jest tak groźna dla naszego organizmu? Postaramy się na to odpowiedzieć.

Jednoznacznej odpowiedzi tak naprawdę nie ma , po pierwsze : tak naprawdę zależne to jest ile tej soli używamy. Stara zasada mówi co za dużo to nie zdrowo , ważny jest też nasz tryb życia , jak się odżywiamy itp. Jednak niepodważalnym faktem jest, że przeciętny Kowalski , używa słonego proszku jednak za dużo . Spore ilości soli i zbyt leniwy tryb życia , mogą zwiększyć ryzyko zachorowań na nadciśnienia i problemów z sercem.

Czyli odstawiamy całkowicie sól ?

Osobiście bym się wstrzymał przed całkowitym odstawieniem soli. Brak soli w naszej diecie niestety może doprowadzić do problemów które mogą być spowodowane niedoborem sodu (sód jest niezbędny do utrzymania prawidłowej równowagi płynów w naszym organizmie, jest też bardzo ważny w transporcie istotnych dla naszego organizmu substancji). Przyjęto że człowiek potrzebuje 1500-2300mg sodu na dobę (1mg sodu występuje mniej więcej w 2,5mg soli). Tak ogólnie to sam byłem święcie przekonany że sól zatrzymuje wodę w organizmie jednak ten popularny mit, to nie do końca prawda , owszem duża ilość soli na dłuższą metę jest szkodliwa. Jednak sęk w tym, że spożywając właściwą ilość soli , pomagamy w wyrównaniu nawodnienia naszego ciała. Dlatego stosując odpowiednie ilości na pewno sobie nie zaszkodzimy!!! Jednak warto ją ograniczać w dziennym spożyciu 🙂

Jak z solą dla aktywnych fizycznie?

Należy pamiętać że wzmożony wysiłek fizyczny, picie wody nisko- zmineralizowanej, wysoka temperatura otoczenia spowodują że będziemy się pocić. Co jest dobrego w poceniu się ? A to że pot wydzielając się „zabiera” ze sobą składniki mineralne, w tym sód. Niestety z potem uciekają nam znaczne ilości sodu nawet do 1500mg na litr potu!!! Co może to wywołać ? Niestety ale tak duża strata sodu może zachwiać pracą tzw. pompy sodowo – potasowej, co dalej ma wpływ na taki łańcuszek jak negatywny wpływ na przenoszenie impulsów nerwowych. Ubytek sodu to również częste skurcze i rozkurcze komórek mięśniowych. Gdy często łapią cię skurcze mięśni to w 60% może być spowodowane niedoborem sodu. Gdy doprowadzimy do sytuacji że niedobory sodu są długotrwałe to może wystąpić aktywacja układu renina-angiotensyna-aldosteron ( układ hormonalno-enzymatyczny który kontrolujuje objętość krwi w układzie krwionośnym). Aktywacja tego układu może doprowadzić do podwyższenia i niestety utrudni nam wydalanie wody z organizmu. Mocna aktywacja układu renina-angiotensyna-aldosteron dewastująco oddziałuje na wrażliwość insulinową. To także poważna sprawa bo wiąże się to z utrudnieniem poprawnego metabolizmu glukozy. Także sól dla sportowca jest niezwykle ważna , pamiętajmy że żołądek sportowca który jest odwodniony nie wydziela odpowiedniej ilości enzymów trawiennych, aby temu zapobiec należy podać odpowiednio dobrane produkty o właściwej ilości składników mineralnych.

Wnioski:

Najważniejszy wniosek to że nie wolno jest rezygnować z soli!!!

Kiedy jesteś sportowcem to pamiętaj że sporo się pocisz czyli następuje duża utrata sodu, co może doprowadzić do sporych problemów przy nie uzupełnianiu niedoborów. Łatwo powiedzieć , ale ile w takim razie dokładnie spożywać soli ? Na te pytanie ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć, każdy organizm jest inny stąd występują duże rozbieżności w utracie sodu pomiędzy danymi osobami. Każdy z nas sam widzi jakie ma tendencje do pocenia się , dobrym rozwiązaniem jest obserwacja swojego ciała i ustalenie utraty sodu na własną rękę. Czyli tak jak pisaliśmy wcześniej wiemy już że w czasie wysiłku fizycznego możemy tracić do 1500 mg sodu na litr. Teraz pozostaje nam mniej więcej wyliczyć ile wydzielamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *