Badania na temat wpływu spożycia arbuza na ból mięśniowy

Hiszpańska uniwersytecka grupa badawcza sugeruje, że możliwe jest radykalne zredukowanie ilości odczuwanego bólu mięśniowego po intensywnym treningu – wystarczy zjedzenie kilku dużych kawałków arbuza przed wybraniem się na siłownię. Specjaliści od żywienia oraz badacze pracujący na uniwersytecie w Hiszpanii dowodzą, że arbuz  jest idealną przed treningową przekąską, pomagającą wyeliminować wiele bóli, które w przeciwnym razie dotkliwie odczuwamy po wyjątkowo intensywnych ćwiczeniach. Wynika to z dużej zawartości L-Cytruliny – substancji należącej do grupy α-aminokwasów

L-Cytrulina

L-Cytrulina (razem z kwasem jabłkowym) stymuluje tlenowe wytwarzanie energii przez mięśnie w czasie wysiłku. Ponadto, powoduje także podwyższenie pH w naszym ustroju, co prowadzi do zmniejszenia produkcji kwasu mlekowego – substancja ta przyczynia się do powstawania tak zwanych zakwasówCytrulina reguluje także przepływ krwi do tkanek, co skutkuje poprawą sprawności metabolizmu i zmniejszeniem czasu regeneracji, może także zwiększać poziom hormonu wzrostu po treningu.

Wspomniani wcześniej dietetycy opublikowali informacje w europejskim sportowym czasopiśmie żywieniowym, ujawniając swoją metodologię i wyjaśniając, dlaczego są tak pewni swoich założeń – takich, że spożywanie jedzenia bogatego w L-Cytrulinę pomaga poprawić poziom azotu w Twoich mięśniach, przyspiesza proces ich regeneracji oraz wyeliminuje wiele stanów zapalnych, z którymi musiałeś się wcześniej zmagać.

Uniwersytecka grupa badawcza sugeruje, że ponieważ L-Cytrulina jest prekursorem L-Argininy – prekursora tlenku azotu, który odgrywa ogromną rolę w regeneracji po szczególnie intensywnych ćwiczeniach, zjedzenie trochę arbuza przed treningiem pomaga w dostarczeniu organizmowi tych niezwykle potrzebnych związków chemicznych, dzięki czemu proces odbudowy przebiega dużo szybciej. L-Arginina jest organicznym związkiem chemicznym, określanym jako aminokwas „względnie egzogenny” (aminokwasy egzogenne muszą być dostarczone do organizmu; organizm nie może wytworzyć ich samodzielnie). Poziom jej biosyntezy zależny jest od spożywania wystarczających ilości jej prekursorów – takich jak prolina, kwas glutaminowy czy właśnie L-Cytrulina. Tlenek azotu (NO) wpływa na pojawienie się hipertrofii mięśniowej, która wpływa na zwiększenie przepływu krwi przez mięśnie. Reguluje także napięcia naczyń krwionośnych, czego efektem jest regulacja ciśnienia tętniczego krwi.

sarm sklep sterydy andaryna

Podstawową przesłanką do wykonania tych badań było zrozumienie, że tlenek azotu jest bardzo ważnym elementem, jeśli chodzi o regenerację mięśni po treningu. W tym samym czasie zrozumiano, że L-Arginina – bardzo popularny przedtreningowy suplement, może być poprzedzany przez L-Cytrulinę. Ponieważ L-Cytrulina jest wolniej wchłaniana przez wątrobę oraz posiada wyższą biodostępność, utrzymuje się dłużej w organizmie, oferując istotne zasoby, które w innym wypadku mogłyby zostać wypłukane.

Doświadczenie zaczęto od przyjrzenia się temu, jak nasz układ trawienny wchłania oraz reaguje z L-Cytruliną obecną w arbuzach. Użyto świeżego soku arbuzowego oraz całych kawałków arbuza. Jakiś czas później badacze odkryli jednak, że sok arbuzowy posiada wyższy współczynnik biodostępności, wraz z znacząco wyższym wskaźnikiem wchłaniania L-Cytruliny. 

Studentom biorącym udział w eksperymencie podawano pół litra soku arbuzowego (bądź pół litra wody, użytej w doświadczeniu jako placebo), a następnie poproszono ich o wykonanie 30 minutowego, rygorystycznego treningu fizycznego. Po przeanalizowaniu zebranych materiałów i wyników, grupa uniwersyteckich badaczy odkryła, że sok z arbuza miał nieco ograniczony wpływ na całkowite tętno podczas wysiłku fizycznego – wpływ ten nie był aż tak znaczący. Istotny był za to ogólny wpływ soku arbuzowego na zwalczanie bólu mięśniowego.

Ból mięśniowy (mierzony nie tylko na podstawie samopoczucia osób biorących udział w doświadczeniu, ale także na podstawie ilości azotu wyprodukowanego w ciągu 24 okresów czasu) był znacząco mniejszy u osób które spożywały sok z arbuza w okresie poprzedzającym ćwiczenia fizyczne i intensywny trening w porównaniu z osobami spożywających wodę służącą jako placebo. Ponadto, badacze odkryli, że korzyści w redukcji bólu mięśniowego płynące ze spożywania soku arbuzowego były zauważalne nie tylko przy spożywaniu świeżego, surowego soku, ale także przy spożyciu pasteryzowanego soku arbuzowego czy zjedzeniu kilku większych kawałków arbuza – które, oczywiście, także zawierają duże ilości soku. Inne badania (wykonane co prawda na myszach) przeprowadzono na Uniwersytecie Purdue – wykazały one, że regularne spożycie soku arbuzowego, który zawiera L-Cytrulinę, prowadzi do zmniejszania tempa odkładania cholesterolu LDL o ponad 50 procent.

Wygląda na to, że L-Cytrulina (która później zamieniana jest w L-Argininę, a następnie przemienia się w tlenek azotu) jest efektywnym narzędziem, które może pomóc sportowcom polepszać ich występy, przyspieszać proces regeneracji oraz redukować odczuwalny ból mięśni, przez który intensywne ćwiczenia fizyczne potrafią być bardzo zniechęcające.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *