Czym różni się izolat białkowy od innych protein?

Pomimo że zdecydowana większość z dostępnych na rynku izolatów białkowych została nazwana „białko w proszku”, nie jest to dobre stwierdzenie.

Białko podczas cyklu sterydowego

Prawda jest taka, że istnieje dużo różnic pomiędzy każdym dostępnym typem izolatu białkowego– różnice te będą miały ogromne znaczenie dla wsparcia budowania masy mięśniowej, poprawienie swojej siły i wytrzymałości, a także osiągnięcie postawionych celów w fitnessie. Odpowiedni wybór produktu pozwoli nam również osiągnąć nasze cele żywieniowe, które sobie postawiliśmy. 

Poniżej przedstawione zostały największe różnice pomiędzy izolatem białkowym, a innymi produktami dostępnymi na rynku na dzień dzisiejszy. 

Czy stosowanie białkowej serwatki w proszku jest ważne?

Na samym początku, warto obalić kilka mitów, które dotyczą wartości izolatu białkowego w proszku. 

W środowisku fitness znajduje się dużo ludzi, którzy kwestionują korzystny wpływ stosowania serwatki białkowej na organizm. Większość tych ludzi to osoby, które intensywnie ćwiczą, podnoszą ciężary oraz męczą się do granic możliwości. Tym ludziom zależy na tym, żebyś uwierzył, że możesz zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie na białko ze wszystkich rodzajów żywności (na przykład z chudego mięsa czy sera żółtego). Rzeczą, o której na pewno ci nie powiedzą jest fakt, że jeśli kiedykolwiek chcesz osiągnąć taki efekt jak osoby, które zażywają kilka łyżeczek izolatu białkowego, musisz przygotować się na niemałe wydatki. Spowodowane jest to tym, że aby codziennie dostarczać organizmowi odpowiednią ilość białka potrzebną przy wykonywaniu intensywnych ćwiczeń, musisz codziennie wydawać sporo pieniędzy na zakup odpowiednich produktów, będących źródłem białka. 

Korzyści płynące ze stosowania odpowiedniego izolatu białkowego to :

  • szybszy i skuteczniejszy wzrost masy mięśniowej
  • ograniczenie ilości kalorii spożywanych wraz z jedzeniem, co zapobiega odkładaniu się tłuszczu, jednocześnie wspomagając rozbudowę mięśni
  • znaczne zwiększenie wytrzymałości, wydolności i siły w stosunkowo krótkim czasie

Czy istnieje jakaś istotna różnica pomiędzy izolatem białkowym a innymi preparatami białkowymi?

Białka aktualnie dostępne na rynku można podzielić na dwie główne kategorie :

  • izolowane białka serwatkowe
  • koncentrat białka serwatkowego

Struktura tych preparatów jest bardzo podobna, przez co często produkty te uważane są za swoje zamienniki, co nie jest prawdą. Prawda jest taka, że stosowanie izolowanych białek serwatkowych przynosi znacznie większe korzyści, dlatego, jeśli mamy możliwość wyboru pomiędzy izolatem białkowym a koncentratem, należy wybrać pierwszą opcję. Głównym powodem, dla którego powinniśmy zrezygnować ze stosowania koncentratu białka serwatkowego jest niska zawartość białka w jego składzie (od 25% do 89% białka, przy czym częściej składnia się to ku tej niższej wartości). Dla porównania, izolaty białka serwatkowego zawierają aż 90% białka w każdej gałce. 

Jakie są różnice w biodostępności tych produktów?

Izolaty białkowe wytwarzane są w taki sposób, że ich biodostępność jest znacznie wyższa w porównaniu z koncentratami białkowymi. Wysoka biodostępność izolatów jest dowodem na to, że organizm nie będzie miał problemu z wchłonięciem składników odżywczych w nich zawartych i trafią one szybciej do krwiobiegu niż te, które pochodzą z koncentratów. Korzyści jakie z tego płyną są ogromne, m.in. twoje mięśnie otrzymają zastrzyk energii, co jest potrzebne do efektywnych ćwiczeń. Twój organizm będzie się regenerował w szybszym tempie i w krótszym czasie odzyskasz siły. Dzięki wysokiej biodostępności, białko zawarte w izolowanych białkach serwatkowych będzie wypłukiwane z organizmu w minimalnym stopniu, reszta zostanie wchłonięta przez nasze ciało. 

Białko na cyklu sterydowym, testosteron i hormon wzrostu w jednym miejscu!

Różnice w składzie procentowym białek

Tak jak zostało wspomniane wyżej- ze względu na ilość zawartego białka wygrywa izolat białkowy. Przy stosowaniu izolatu możesz mieć pewność, że zawiera on 90% białek, a koncentrat- jak zostało zaznaczone w poprzednich akapitach- od 25% do 89%. 

Zawartość tłuszczów, węglowodanów i laktozy

Izolat białkowy ma znacznie niższą zawartość węglowodanów niż koncentrat białkowy. Ilość węglowodanów w izolacie wynosi 0- 3%, natomiast w koncentracie3- 8%. 

Zawiera on również znacznie mniejszą ilość laktozy, nadaje się więc do osób z nadwrażliwością na nabiał lub cierpiących na nietolerancję laktozy. 

Izolowane białko serwatkowe zawiera również mniej tłuszczu. Jest to 1- 3%, natomiast w przypadku koncentratu wartość ta wynosi 2- 6%. 

Różnice w cenach produktów białkowych

Ze względu na powyżej wymienione korzyści izolatu białkowego jego cena przewyższa cenę koncentratu o około 30%. Jest to spowodowane również tym, że produkcja izolowanych białek serwatkowych jest znacznie bardziej wymagająca niż produkcja koncentratu. 

Podsumowanie

Zastosowanie odpowiednio dobranego suplementu białka serwatkowego pomoże Ci zbudować masę mięśniową, dzięki czemu osiągniesz swoje wymarzone efekty szybciej, niż bez stosowania tego suplementu. Izolat białka serwatkowego powinien więc być twoim pierwszym wyborem, jeśli marzysz o zdrowym ciele. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *